Portugal/Kap Verde, 4.10-15.10.24 □

Rejsebeskrivelse under udarbejdelse!
Tja, her skulle så egentlig have været en beretning om vores rejse til Himalaya, hvor vi har været to gange tidligere, i 2015 i Sikkim og i 2018 i Kashmir, og hvor vi så nu skulle have været på en rundrejse i Nepal og Bhutan. En rejse, der blev aflyst mindre end et døgn før afgang på grund af oversvømmelser i Nepals hovedstad, Katmandu.
Altså stod vi nu med Claudias feriedage forude og kufferterne pakket, og hvad gør man så, når man mentalt allerede var taget af sted? Et par muligheder blev diskuteret, og vi endte med at bestille en flybillet til Porto samt et hotel for de næste dage – og så ellers tage den derfra…

Fredag, d. 4.10.
Det var lykkedes os at få flybilletter til det tidlige morgenfly fra Billund til Porto, og vi havde lokket Hjalte til at køre os til lufthavnen allerede kl. 4 fra Aarhus – så langt, så godt.
Men da meldingen lød på tåge i Porto – med deraf følgende problemer med at lande flyet i lufthavnen der – så sad vi bare i flyet og ventede i mere end en time, inden flyet kunne lette og turen sydpå kunne begynde. Og frem til Porto kom vi uden yderligere problemer, hvorefter vi tog Metroen til vores hotel i bydelen Lapa, Hotel Cristal Porto, blev indkvarteret og kunne gå et smut ud og kigge på byen – og bla. få lidt frokost.
Byturen bragte os først forbi den lokale kirke, Igreja de Nossa Senhora da Lapa, bare få hundrede meter fra vores hotel. Kirken, der tilhører Det Ærværdige Broderskab af Vor Frue af Lapa, er bygget over mere end hundrede år fra 1756 til 1863, og den er del af en kompleks, der også rummer en kirkegård, en folkeskole og et hospital. Hjertet af kong Pedro IV af Portugal er begravet i hovedkapellet. Vores besøg i kirken blev ganske kort – der var en underlig muggen lugt inden døre…
Vi gik videre gennem smalle gader med huse af meget vekslende kvalitet og udseende; fra gamle, faldefærdige huse, der ikke stod til at redde – over ældre huse med smukke facader, farverige, bemalede eller beklædt med kakler – over smukt renoverede huse, der var ført tilbage til noget, der kunne være oprindelig stil – til nye klodser af moderne, ucharmerende bygninger, der slet ikke passede ind i billedet.
Efter et stykke tid nåede vi frem til en af byens mere betydende pladser, Praça de Gomes Teixeira, hvor der ligger flere betydningsfulde bygninger, ikke mindst Universitetet (Universidade do Porto), en interessant bygning i art deco-stil, der huser tøjforretningen Armazéns Cunha, og Carmo-kirken (Igreja do Carmo).

Dette indlæg blev udgivet i Selv arrangeret. Bogmærk permalinket.