Island, 27.-30.11.21

En række omstændigheder gjorde, at vi impulsivt fik bestilt fly og hotel til denne korte tur til Island, hvor vi lige fik afviklet et par seniordage, som vi havde til gode. For det første var der i maj måned startet et vulkanudbrud ved Fagradalsfjall på halvøen Reykjanes sydvest for Reykjavik – og for det andet var netop nu højsæson for nordlys.
Derfor var der netop nu to gode grunde til at besøge Island.
Det varme tøj blev pakket, og jeg fik købt lidt ekstra fotogrej, der optimerede betingelserne for at tage nogle gode billeder af nordlyset. Og så af sted til Island via København.

Lørdag d. 27.11.
After en behagelig flyvetur, landede vi i Keflavik i mørket sidst på eftermiddagen, og efter at vores corona-papirer lige var blevet tjekket, var vi klar til at tage en lufthavnsbus ind til centrum af Reykjavik, hvor vi havde booket et par overnatninger på City Center Hotel ved Ingólfstorg, der (allerede) var smukt pyntet op til jul.
Efter indkvarteringen på vores værelse tog vi lige en kort spadseretur rundt i gaderne omkring hotellet og indsugede lidt indtryk fra en by, der lå helt øde hen her på en ganske almindelig, kold torsdag aften.

Forsætisráðuneytið, der er statsministerens embedsbolig

Altså: Tilbage på hotellet og slappe af med brochurer, der gav os ideer til, hvad vi i øvrigt kunne få de næste dage til at gå med. Her kunne vi så også konstatere, at udbruddet i vulkanen Fagradalsfjall var ovre – og at der i den forbindelse ikke var mere at se, og at der heller ikke blev lavet ture til vulkanen mere. Det første øv på denne tur til Island.

Søndag d. 28.11.
Vi stod op til en dag med overskyet himmel og regnvejr – men da vi nu var kommet af sted til Island, skulle vi da ikke bare sidde på vores – i øvrigt pæne – værelse og kukkelure hele dagen.
Efter morgenmaden klædte vi os altså på til vejret og af sted gik det ud i den regnvåde og stadigvæk mørke hovedstad. Klokken var 9, men det var stadigvæk mørkt her, hvor solen først stod op ved 11-tiden.
Vi gik først ned forbi et bureau, der bla. udbød ture ud af byen, hvor der kunne ses nordlys, Best Iceland Tours, og her ville vi bestille pladser på aftenens tur. Garantere os nordlys kunne de naturligvis ikke, men de fortalte os, at mulighederne for at se dette smukke naturfænomen var rigtig gode netop i aften, så vi holdt os ikke tilbage og bestilte to pladser på turen. Og vi glædede os allerede!
Samtidig bookede vi billetter til en tur dagen efter til besøg i en lavatunnel, Raufarhólshellir, sydøst for Reykjavik. Så havde vi da et par gode oplevelser i hus.

Herefter blev det til en vandretur i regnen gennem byen.

Hus på hjørnet af Bankastræti og Tingholtsstræti

På vej op ad Skólavvörðustigur – retning Hallgrímskirken

Ad Skólavörðustigur gik vi til Hallgrímskirkja, som vi så lige lagde et kort besøg – der havde vi jo været flere gange tidligere…

Hallgrímskirken

I stedet gik det videre til Perlan, som ligger på en top med fin udsigt over byen – i et skønt og vildt område, hvor vi tidligere havde løbet orienteringsløb!

Skulpturen Dance foran Perlan

Advarsel om varme kilder – lige uden for Perlan

Perlan

Vi brugte en del tid i det interessante Perlan Museum, hvor der – ud over fortællinger om kontinentalpladerne og den specielle islandske geologi og beretninger og indslag om den islandske flora og fauna – bl.a. var blevet plads til en istunnel, som da skulle prøves.

Et fuglefjeld i Perlans museum

Kunstig istunnel inde i Perlan

Udsigt fra toppen af Perlan og ned over Reykjavik

Taget (eller loftet, om man vil) i restauranten i Perlan

Efter besøget i Perlan gik vi tilbage i regnen, og her kom vi bla. forbi et lille kapel,

Friðrikskapella

Friðrikskapella, der lå lidt malplaceret ved stadion. Videre gik vi gennem Reykjaviks hovedgade, Hverfisgata, til vores hotel for at hvile ud og pakke til aftenens tur til nordlyset.

Farvestrålende hus i Hverfisgata

Kunstneriske indslag i Hverfisgata

Pyntet hus i Hverfisgata. Grafitti?

Ved solnedgangen ca. kl. 16. begyndte mørket at falde på, og vi gik ud for at finde lidt spiseligt, inden busturen ud af byen mod ‘Nordlysets Land’.
Det viste sig, at der skulle mange busser af sted på denne tur – vi var åbenbart ikke de eneste, der havde fået denne ide – og efter en lille times kørsel kom vi frem til en afsides beliggende kirke, Strandakirkja, hvor der i det totale mørke skulle være gode muligheder for at se nordlys.
Jeg var ikke den eneste, der havde taget professionelt fotoudstyr med – specielt indkøbt til denne oplevelse, og jeg var heller ikke den eneste, der efter godt en times venten i mørket kunne pakke udstyret sammen igen med uforrettet sag! Ingen nordlys i aften!!!
Det andet øv på denne Island-tur.

Mandag d. 29.11.
Da vi havde nydt morgenmaden, gik turen hen til bussen, der skulle føre os til lavatunnellen Raufarhólshellir, der lå en lille times kørsel i bus sydøst for Reykjavik, i forventningen om, at dette da måtte være en oplevelse, der ikke kunne skuffe.

Lavatunnellen Raufarhólshellir uden for Reykjavik – hele turen værd

Og det gjorde den da heller ikke. Vi fik en times guidet tur med en ekspert i vulkansk aktivitet, hvor vi fik forklaringen på, hvordan et fænomen som lavatunneller kunne opstå – og hvorfor de så ud, som det var tilfældet. Endelig en interessant og udbytterig tur.

Lavatunnellen Raufarhólshellir – et nærbillede af den størknede lava

Lavatunnellen Raufarhólshellir – nærbillede af den størknede lava

Lavatunnellen Raufarhólshellir – mod udgangen

Efter turen til Raufarhólshellir, kørte vi tilbage til Reykjavik, hvor vi gik en tur langs havnen i det kolde vejr – men først gennem de små gader parallelt med hovedgaden Hverfisgata. Her så vi bla. at julemanden havde hængt sit outfit til tørre – det stundede jo mod jul.

Julemandens outfit til tørre

På denne tur blev vi blæst godt igennem – så vi opgav vores oprindelige forehavende – en gåtur til Höfði, hvor Ronald Reagan og Mikhail Gorbatjov mødtes i 1968. I stedet gik vi vestpå og forbi skulpturerne Íslandsvarðan og Solfærd.

Skulpturen Íslandsvarðan

Skulpturen ‘Solfærd’ i vandkanten, øst for Reykjavik havn

Da vi var blevet godt forfrosne i blæsevejret, søgte vi inden døre i musikhuset Harpan – et smukt og moderne bygningsværk, som man kan blive optaget af – især hvis man – som jeg – er til geometriske former.

Musikhuset Harpan

Fascinerende geometriske figurer i Harpan

I restauranten blev der – mens vi fik varmen – bestilt en gang risalamande og en dejlig varm kop kaffe, og efter kaffen gik turen videre vestpå, hvor vi kom forbi både Tollhúsið og resterne af Steinbryggjan, der var Reykjaviks første stenmole fra 1884.

Kunstværk på siden af Tollhúsið

De få rester af Steinbryggjan

Videre gik det til Sagamuseet, hvor det nu så småt var begyndt at sne, og hvor vi inde i varmen – og uden andre besøgende – skulle høre beretninger fra de Islandske Sagaer. Vi blev forsynet med audioguider (desværre ikke på dansk)  – brugte en times tid på at bevæge os gennem udstillingernes fortællinger fra sagaerne.

… fra en af fortællingerne, sagaerne, der blev fortalt i Sagamuseet

Et par historiske personer fra udstillingen

Spændende udstilling med scener fra Islands historie, bygget op med meget livagtige voksfigurer. Og så fik vi et indblik i sider af den Islandske historie, der var helt nye for os.
Da vi kom ud fra museet, var sneen begyndt at falde tungt, og på den time, vi var inde på museet, var der allerede faldet 10 cm sne. Altså tilbage til hotellet og aftensmaden i snevejr.

Gavludsmykning på vej tilbage til hotellet

Et julepyntet Ingólfur torv over for vores hotel

Tirsdag d. 30.11.
Dette var så rejsedagen tilbage til Aarhus, men mens vi ventede på bussen, blev der lige lidt tid til at kigge på de gamle bygninger ved Altinget og domkirken og det mere moderne rådhus.

Et sidste kig på rådhuset i de tidlige morgentimer

Herefter gik turen med halvoffentlig transport til lufthavnen, hvor vi heldigvis var i så god tid, at der blev mulighed for at studere nogle af de fine kunstværker – udenfor og indenfor – tydeligere.

Kunstværket Jet nest foran afgangshallen i Keflavik Lufthavn

Kunstværket Regnbogi udenfor og glaskunstværk indenfor i Keflavik Lufthavn

Kunstværket Silver Sabler i lufthavnen

Og efter en flyvetur til København, havde vi så igen dansk grund under fødderne tirsdag aften.

Dette indlæg blev udgivet i Selv arrangeret. Bogmærk permalinket.